Direktlänk till inlägg 17 april 2010

Hur jag fick min identitet.

Av Markus Söderman - 17 april 2010 22:02

För två och ett halvt år sedan flyttade jag till den östraste delen av norden och kort på det började för mig något som kan se ut som en identitetskris. Jag blev en 2:a generationens sverigefinländare med svenska som modersmål boende i Finland. På det läggs att jag sedan ett halvår innan det förväret ett finskt medborgarskap. Så nu var jag en svenskspråkig sverigefinländare med dubbelt svenskt och finskt medborgarskap! Ser ni dilemmat i detta? I vilket fall så försökte jag komma in i det finska samhället, vilket visade sig mycket lätt då landet är tvåspråkigt finskt och svenskt. All vesäntlig information fanns på modersmålet och det fanns ett antal svenskspråkiga mediar att tillgå.


Tidigare i livet har jag känt någon form av dragning till de andra nordiska länderna, men det var först nu jag hiffa* hur mycket nära Finland faktiskt är Sverige! Många gånger har folken i Sverige och Finland samma fördommar om varandra. Det vill säga faktiska fördommar och inte att alla finnar är alkoholister eller att alla svenska män är fjollor. Även de båda ländernas politik är många gånger synonyma! I och med denna uppenbarelse för mig så började även jag komma till insikt över min identitet. Nu var jag inte längre svensk, sverigefinländare, halvfinne eller finlandssvensk! Nu hade jag blivit en Nordbo! Och inte bara det, utan även en skandinaviskspråkig nordbo!


*fatta

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Markus Söderman - 24 augusti 2010 20:54

När man läser och tar del av debatter mellan ateister/agnostiker etc. och det religiösa samfunden(jag pratar nu om de kristendom, judendom och islam) så stöter man ofta på ämnen som handlar om universums uppkomst. Många ateister hävdar teorin om den ...

Av Markus Söderman - 28 juni 2010 21:23

Sveriges olika minoriteter har sedan år 2000 fått en starkare och starkare position, men än finns det stora steg som måste tas för att minoriteterna ska kunna överleva. I Sverige finns en lag som säger att all undervisning i grundskolan måste ske til...

Av Markus Söderman - 27 maj 2010 09:33

När August Strindberg fick sitt verk ”Röda rummet” publicerad så brukar man säga att nusvenskan tog vid. Språket i Strindbergs verk var för sin tid mycket modernt och fylligt och skillde sig klart från det äldre nysvenskan. Jag frågar m...

Av Markus Söderman - 21 maj 2010 21:20

Detta är inget vanligt inlägg. Detta är svar till de troll, motståndare, debatörer, sympasitörer och slikt, som debaterar denna artikel http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/5/19.../5/19/w47170.php Många frågar sig varför en majoritet ska tvingas ...

Av Markus Söderman - 4 maj 2010 12:48

I dagens debatt är Islam och dess följare ett hett ämne. Många ser islam och muslimer som ett hot mot den västerländska samhället och försöker inskränka deras rättigheter genom populistiska beslut och utspel. Islam behöver inte vara något problem o...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards